ZAC Race 8 – Assen – De laatste voor 2010!

Geplaatst op: 16-9-2010 20:25:04

Het ZAC seizoen is alweer voorbij, gister de laatste race van het seizoen gereden. Het was gelukkig de gehele dag droog door een kleine aanpassing in het tijdschema en herindeling van de groepen, maar de wind was er niet minder om. Deze laatste race werd verreden op de nieuwe layout van assen, met deze layout is de baan zo aangepast, dat de Ruskenhoek nu een zeer snelle rechtse knik/bocht heeft gekregen en de linker wat minder ver doordraait. Dit is rechts te zien op de figuur, de nieuwe ruskenhoek is de groene lijn. Dit zou dus even wennen worden, maar heb al vanuit verschillende hoeken gehoord dat deze rechtse knik volgas te nemen is. Met dat in het achterhoofd was ik wel erg benieuwd hoe dat nou zou zijn, aangezien de snelheid op de veenslang flink op loopt.

De dag begon al vroeg, rond een uur of 7 eruit, om op tijd in te kunnen schrijven en keuren, dat verliep allemaal vlot en had me weer ingeschreven voor de S2, in de hoop weer in gevecht te komen met Marcel en Christ, aangezien we vrijwel dezelfde rondetijden wisten te rijden de vorige race op Zandvoort.

Vrije training

Deze vrije training zou ik vooral gebruiken om een goed gevoel te krijgen bij de Ruskenhoek. Ik ben de eerste paar rondes begonnen met een instuurpunt zoeken voor de snelle rechter. Deze leek wel aardig gevonden te hebben, alleen op de rest van het circuit was ik de weg kwijt, maar het voelde verder wel aardig goed aan al kon ik wel merken dat het wat fris was. Afgesloten met een 1:57, niet veel bijzonders als je nagaat dat de nieuwe Ruskenhoek een rondetijd van ongeveer 2 seconden lager op zou moeten leveren. Het kwam dus overeen met een ~1:59. Geen probleem, nog een kwalificatie om wat aan te scherpen op de rest van het circuit en een beetje bij de Ruskenhoek.

 

Kwalificatie

Deze sessie ging wel erg lekker, het begon allemaal wat beter te lopen, maar zat nog constant te vroeg aan de binnenkant van een aantal bochten. Voor mij een goed teken, het insturen ging wat vlotter en daardoor kon ik mijn bochtensnelheid weer iets opschroeven. De rechterknik van de Ruskenhoek had ik door, alleen de linker liet ik nog tijd liggen, daar kun je toch nog flink hard door heen! Deze kwalificatie leverde mij een 5e plek op in de S2, met een tijd van 1:55.119, nog geen tijd waar ik helemaal tevreden over was, maar er was nog ruimte voor verbetering.

Tijdens de briefing werd gemeld dat het tijdschema werd aangepast en er 3 groepen zouden komen, gebaseerd op de kwalificatietijden van iedereen op volgorde en dat dan verdeeld over drie groepen. Dit betekende een 19e startplek in de S3, waarin 37 man zouden starten. De nummer 1 en nummer 37 zaten qua kwalificatietijd maar 6 seconden van elkaar af, dat is voor een dergelijk veld niet verkeerd! Het zouden dus spannende races gaan worden. Het betekende ook dat we (Marcel, Christ en ik) wat meer verspreid stonden bij de start, daarbij op tellend een grote groep 1000cc PK monsters om ons heen zou het lastig maken om een gelijk gevecht te krijgen zoals dat op Zandvoort het geval was, wel jammer, maar nu zou het ook zeker spannend gaan worden met allemaal dezelfde rondetijden bij elkaar!

 

Race 1

Het was weer zover, de race! Dit keer vanaf de 19e plek, wat betekende een plek midden in het startveld, met het merendeel van de concurenten voor me. Het werd dus een uitdaging om bij de start al wat plekken te  pakken. Om te voorkomen dat al dat geweld me voorbij komt zetten op de veenslang. Bandjes opgewarmd, stond klaar voor de start. Dit keer met mijn linkervoet BOVEN het schakelpedaal om niet weer mijn start te verpesten door terug te schakelen vanuit zijn 1, dat heeft namelijk weinig zin heb ik al twee keer ondervonden.

De lampen gingen aan… en even later zag ik al een oranje vlek voorbij schieten, Onno toch! Toen gingen de lichten uit, hop gas erop en gaan, kon langer het gas er op houden waardoor ik een matige start kon corrigeren en zag nog een gaatje waar ik tussen kon, dat lukte aardig maar moest wel flink in de ankers om het passend te maken en te houden. Zo in het midden van het gedrang is het toch best krap in die eerste bocht. Probeer buitenom Ossebroeken nog wat in te halen, maar bij de strubben aangekomen blijkt het weinig zin te hebben en kom daar in het gedrang. Bij de Ruskenhoek was het uitkijken, daar waren nog al wat snelheidsverschillen en zo ook nu. Ik merkte al meteen dat ik daar meters goed kan maken die ik ergens anders laat liggen en gedurende de race merk ik ook dat inhalen goed mogelijk is daar, en de bocht ligt me wel goed! Deze race uitgekomen op een 16e plek met een snelste tijd van 1:54.3 dat gaat de goede kant op, maar er was nog steeds ruimte voor verbetering! Het was vooral lastig om sommige snelle fietsen voorbij te komen, maar de Ruskenhoek bracht uitkomst, daar ik het gas niet los liet en er een hoop zijn die er teveel snelheid uit halen. Dat gaf mij de mogelijkheid om er buitenom naast of zelfs voorbij te komen om het helemaal af te ronden in de linker.

Race 2ZAC_0489

Ik mocht een rij naar voren starten, vanaf de 16e plek, helemaal rechts. Geen hele verkeerde plek en ik kwam best goed weg, maar toen het voorwiel ging klimmen liet ik t gas toch even te lang constant waardoor Hendrie me voorbij gevlogen kwam op zijn R6. Die pakte ik al direct terug voor de haarbocht. Madijk in pakte ik de curbs mee, maar de voorband maakte toch een stapje, normaal gesproken gaat dat wel goed, maar nu liep ik iets naar buiten, geen probleem maar in al die drukte geen pretje. In de tweede ronde zat ik achter een R1, deze dacht ik in de Ruskenhoek wel in te halen, maar hier gooide hij erg laat hard de deur dicht. Ingaan van ronde 3 maakte ik een foutje bij het uitkomen van de haarbocht en pakte het kunstgras mee, ik kon gelukkig redelijk snel en makkelijk terug de baan op maar verloor de aansluiting met de R1 een beetje en een andere R1 kwam er bij het ingaan van Ossebroeken nog even tussendoor. Het gat dat was ontstaan kon ik in de Ruskenhoek weer bijna helemaal dicht rijden en door het gevecht van beide heren op de R1’s kon ik er weer achter blijven hangen. Ik probeerde op snelheid bij hoge heide er naast te komen, maar daar kwam ik net wat snelheid/vermogen te kort. Na een aantal ronden slaag ik er eindelijk in om de R1 bij de Ruskenhoek voorbij te gaan zonder dat hij de deur dicht kan gooien. Nadat ik hem voorbij ben kan ik de aansluiting met de andere rijders weer op gaan zoeken. Dit lukt binnen een rondje en weer bij de Ruskenhoek kan ik iemand er uit remmen. In de verte zie ik Christ rijden en dat motiveert me nog net een beetje meer om er naar toe te rijden. Bij het aanremmen van de GT probeer ik de rijder voor me eruit te remmen maar durf niet door te zetten. Inmiddels zie ik Christ redelijk in de buurt rijden en lijkt het haalbaar om daar mee in gevecht te komen. Bij het ingaan van de Ruskenhoek loop ik zo hard in dat ik even dacht dat ik hem er gelijk uit kon remmen, dat ging helaas niet lukken en zit kort op het achterwiel. Ondertussen is Christ druk in gevecht met de rijder voor hem en zet ik de fiets er in hoge heide naast, ik weet dat Christ er nog naast zit in de Ramshoek en haal er iets te veel snelheid uit, daardoor kan Christ mooi aanzetten naar de GT en we duiken er samen in, helaas moet ik me gewonnen geven en Christ pakte me direct mooi terug! Daarna de laatste ronde in en ik kon Christ niet meer voorbij komen helaas. Had ik er korter achter gezeten op de veenslang had ik er nog langs kunnen komen.

 

ZAC_0986  ZAC_1004 

ZAC_1907  ZAC_1846

Foto’s met dank aan circuitfotografie!