Assen, Training

Geplaatst op: 20-5-2010 21:40:33

Het was weer is tijd voor een training, lekker een dagje vrij rijden op Assen. Dit leek me een mooie vervanging voor de geplande endurance op Mettet met de ZAC. Het baantje leek me wel leuk, maar erg kort voor een endurance. Op het laatste moment heeft de organisatie toen toch besloten er een hele dag kwalificatie rijden van te maken. Had ik dat eerder geweten had ik het wel willen proberen op Mettet, maar deze dag Assen had ik al over genomen van iemand, geen weg terug en dat kon ik ook niet bijzonder erg vinden, Assen blijft voor mij tot nu toe de mooiste baan om heerlijk op te rijden.

 

De avond ervoor zijn we weer vertrokken naar Assen en hebben we de tent uitgepakt en opgezet op het Paddock. Het bleek alleen al snel dat het ‘s avonds en ‘s nachts flink fris (zeg maar gerust koud) zou worden. Flink aangekleed en uiteindelijk toch redelijk goed geslapen, al ging de wekker zoals gewoonlijk weer aardig vroeg. Snel de motor en spullen uit de bus gehaald en op naar de inschrijving. Het standaard verhaaltje werd verteld bij de briefing en toen konden we de transponders ophalen. Ondertussen waren er alweer wat bekenden gespot en het weer zag er goed uit, het beloofde weer een mooie circuitdag te worden.

 

Sessie 1

Eindelijk was het zover, we mochten de baan op! De bandenwarmers zaten nog om de banden heen en ik wachtte even tot de groep voor me afgevlagd werd om niet te lang in parc fermé te hoeven wachten waarbij de banden veel af zouden koelen. Eenmaal aangekomen in parc fermé kon ik al vrij vlot de baan op, al stond ik wel achteraan. Al vlot wat mensen voorbij om lekker een beetje vrij te kunnen rijden. Deze sessie kon ik de baan weer een beetje leren kennen met droog weer, dit seizoen had ik nog geen meter droog gereden op Assen. Het liep wel lekker en ik bleek een 1:57 gereden te hebben. Niet verkeerd voor de eerste sessie en hier kon ik wel tevreden mee zijn.

 10AH-0537-144

Sessie 2

Lekker weer wat rondjes maken en kijken of de gear-indicator van het dashboard goed was ingesteld. Al snel leek het erop alsof alles correct was gekalibreerd in de eerste sessie, maar de 4e versnelling was onbekend voor het dashboard. De rest van de versnellingen pakte die wel goed. Ook geen probleem, als er geen getal in het display staat moet het de 4e versnelling zijn.  Dit zou wel weer gecorrigeerd worden als ik de calibratie opnieuw zou doen, maar dat komt een andere keer wel, eerst lekker rijden en dat lukte aardig!

10AH-9409-605

Sessie 3, 4 en 5

Deze sessies gingen allemaal net zo lekker, maar ik bleef constant hangen in de 1:57. Meer kwam er niet uit. Ik liet nog een hoop liggen in de strubben en in vrijwel alle bochten bij het uitaccelereren. In de laatste sessie kwam ik terecht achter Rintje Ritsma, die reed aardig door en kon er 2 ronden redelijk achter blijven! Strubben uit liet ik het liggen en bij de Ruskenhoek kon ik dat weer redelijk dichtremmen! Helaas moest ik een gaatje laten vallen doordat ik wat meer moeite had om andere rijders voorbij te komen!

10AH-5572-230

 

Conclusie

Het was een geslaagde dag en het dashboard werkte super! De shiftlights waren een waardevolle toevoeging. Ik heb weer lekker gereden en de motor voelde erg goed aan. Het gas mag er alleen nog een heel stuk vroeger op! 

10AH-0076-040   10AH-8381-377