Zandvoort, ZAC Race 2

Geplaatst op: 28-4-2010 0:00:00

De tweede race van dit seizoen en dit keer voorspelde het weer een stuk mooier te worden met temperaturen van zelfs rond de 20 graden! De eerste keer weer op een droge baan, na al die maanden niet gereden te hebben. Eindelijk de voorvork modificatie goed uitproberen en ook de eerste rondjes met het nieuwe pak en de camera. Op de heen weg naar het circuit een setje dunlops opgepikt, die op de race dag nog van pas zouden komen.

Bij de keuring verliep alles soepel en de motor was al snel goedgekeurd. Bij de vrije training en kwalificatie zou blijken dat we zonder transponder moesten rijden, omdat deze nog niet aanwezig waren.

Vrije training

De vrije training verliep wat moeizaam, alles was weer even wennen en de snelheid en de nette lijnen waren ook ver te zoeken. Het aanremmen naar de bochten voelde een stuk stabieler als vorig seizoen dat gaf wel wat vertrouwen maar de motor plat leggen zat er nog niet echt in. Op naar de kwalificatie, die niet echt een kwalificatie meer te noemen was aangezien er nog steeds geen transponders waren.

Kwalificatie

De kwalificatie was net als de vrije training weer even een beetje zoeken, rempunten wat verleggen en de lijnen opzoeken. Het bleek allemaal toch echt een stuk moeilijker te gaan dan verwacht. De winterstop heeft me niet echt goed gedaan kon ik wel merken. Het was wel weer lekker om op de motor te zitten, maar weer was de snelheid ver te zoeken. Helaas begon ik aan het eind van de sessie weer te merken dat de remdruk minder werd, toch nog niet opgelost terwijl we er ondertussen wel andere remvloeistof in hadden gedaan. Deze in de pauze nog maar een keer vervangen voor een andere remvloeistof in de hoop dat dat wat zou verbeteren.

ZACZA_162

Race 1

De eerste race van de dag, weer starten. Doordat de kwalificatie geen tijdwaarneming is gedaan, bij gebrek aan tansponders, is er geloot wie op welke plek zou staan, helaas zijn ze mij en nog enkele anderen vergeten mee te nemen in de loting, wat dus uitkwam op een plekje helemaal achteraan op de grid. Geen probleem, zo kan ik de start nog is goed oefenen. Helaas zie ik de heren naast en voor me wegschieten bij het uitgaan van de lichten, gelukkig kan ik het gat dichtremmen naar de eerste bocht toe en wat plekken terug pakken door de hugenholtz wat later in te sturen en wat vroeger op het gas te gaan om zo naar de gerlach toe nog wat mensen voorbij te rijden, waarbij ik na een tijdje, na twee inhaal acties achter Daan beland ben, die op een nieuwe BMW S1000RR rondrijd, op de onderstaande beelden is te zien dat ik achter hem rijd en waar ik het allemaal laat liggen:

ZAC Race 2 - Manche 1 from Kevin on Vimeo.

 

Race 2

De tweede race mag ik vanaf de 20e plek starten en verlies ik een paar plekjes bij de start. De rest van de race heb ik eigenlijk in een gat gereden, waarbij ik net voor de eindstreep nog een vermoeide rijder in kan halen die het blijkbaar niet helemaal meer vol kon houden tot het eind. Dit resulteerde helaas in een 21e plek, wel kon ik weer wat kleine puntjes verbeteren, maar de snelle tijden waren er nog niet.

ZACZA_029

Race 3 & Conclusie

Deze race zou een hele korte worden door wat uitloop gedurende dag. De start was wederom niet bijzonder, maar ik kon de verschillende bochten steeds later remmen en harder inremmen zonder dat dit onrust in de fiets opleverde, wat vorig seizoen wel het geval was. Ook de tijd wat scherper kunnen rijden, maar ik liet nog steeds een hele hoop liggen bij het uitkomen van de bochten. Wat onder andere te maken heeft met de nieuwere gearing waarbij ik toch net iets vaker terug moet schakelen voor de bochten dan ik gewend was. Niet in de laatste plaats liet ik ook ontzettend veel tijd liggen met de bochtensnelheid, die niet te vergelijken is met de bochtensnelheid aan het einde van vorig seizoen. Ik kan niet wachten op de training op 20 mei op Assen om dan even lekker rustig in het ritme te komen om zo in Juni goed voorbereid aan de start te verschijnen bij de volgende ZAC Race.

ZACZA_068

 

Foto’s met dank aan circuitfotografie!