Assen – Supercup 600, race 3

Geplaatst op: 26-5-2012 11:49:10

Foto met dank aan CircuitfotografieOp 26 mei was het weer zover, nadat we race 2 hebben overgeslagen. Race 2 vond plaats op het circuit van Hengelo en dit is een stratencircuit. Het is voor mij het risico niet waard om daar te gaan racen. Gelukkig volgt race 2 kort daarop en hoeven we niet lang te wachten om weer naar het circuit van Assen te vertrekken.

Daar aangekomen hebben we een pitbox geregeld en de boel klaar gezet en vroeg het bed in gedoken om de volgende dag fris te beginnen.

Eerste kwalificatie

De eerste kwalificatie begonnen op een gebruikte achterband om nog even wat ritme op te pakken. Het liep nog niet zo soepel en de slaap was er blijkbaar nog niet helemaal uit. De snelheid zat er nog niet bepaald in en ik zou voor de tweede kwalificatie echt aan de bak moeten omdat anders een start plek in de A groep niet zou gaan gebeuren.

Stekkenwal, foto met dank aan CircuitfotografieTweede kwalificatie

Deze kwalificatie wederom op dezelfde band vertrokken, deze deed het nog prima. Het gevoel was beter, maar rond het moment dat het tempo wat omhoog ging begon ik de achterkant wat meer te voelen. De tijd wel aardig verbeterd, maar dit zou op het randje zijn voor een plek in de A groep. Na de pauze werd duidelijk dat ik toch in de A groep kon starten, helaas met een 33e plek op de grid. Dat is dus de 9e en een na laatste rij. Niet de plek waar ik hoor te rijden naar mijn idee. Het moet nog zeker 1.5 seconde sneller kunnen, dat heb ik in het verleden al gedaan en in de race moet het dan ook echt gaan gebeuren.

Race

Foto met dank aan CircuitfotografieDit maal de motor al vroeg opgesteld met de warmers erom, zodat ik niet weer met afgekoelde banden de baan op zou moeten. Dit werkte prima en ook het weer was super, een mooie temperatuur en het zonnetje scheen volop. Het recept voor een prachtige race!

Na het opstellen op de positie gingen de lampen aan… en al snel weer uit! Hop gas erop! Ik verloor niks en liep in op andere rijders, dat gaat goed! Op naar de eerste bocht en ik bevond me aan de buitenkant van de baan helemaal links en kon de haarbocht eigenlijk niet goed aan zien komen. In de ankers en proberen een gaatje te vinden buitenom. Ik zat kort achter Jeroen Rensel en kon door een wijde lijn om de groep rijders heen rijden en vroeg op het gas, over de curbs nog wat plekken pakken tot aan Ossebroeken. Foto met dank aan CircuitfotografieIedereen zoekt de binnenkant van de bocht op, waar het dan erg dringen is.

Bij het uitkomen Strubben zat ik kort achter een R6, die ik bij het insturen van de Ruskenhoek buitenom kon passeren door het  gas een stuk langer vol open te houden. Dat was weer een plekje! Helaas kon ik deze al vlot weer inleveren bij het insturen van de bult zat hij aan de binnenkant en moest ik ruimte laten. Bij de eerste doorkomst lag ik op een 21e plek.

Tot en met de 5e ronde wist ik deze plek vast te houden, maar het voordeel dat ik bij de start heb op kunnen bouwen was nu voorbij. In ronde 6 werd ik nog ingehaald en in ronde 8 weer. Dit leverde mij uiteindelijk een 23e start plek op, terwijl ik van een 33e plek was vertrokken. De rondetijden waren ook zoals ze zouden moeten zijn, voornamelijk in de 1:50. Dit moet nog steeds sneller, maar zit al tegen de beste tijd van vorig jaar aan. Het blijkt in dit veld toch een stuk moeilijker om in Foto met dank aan Circuitfotografiede top 20 te rijden dan ik gedacht had, dit heeft mede te maken met het grote veld dat dicht bij elkaar ligt. Als ik nog een seconde of 1.5 kan vinden dit seizoen zal ik in de top 20 en hopelijk top 15 kunnen rijden.

Ik kijk terug op een geslaagde race, niet heel veel strijd met andere rijders, maar dit had meer te maken met een top start die ik eigenlijk niet gewend ben. Waardoor je dus snellere rijders achter je hebt vanaf de start, in plaats van voor je. Gezien de kwalificaties ben ik ook blij met de rondetijden en het ritme lijkt er weer aardig in te zitten. Op naar 16 juni, wederom op het TT circuit van Assen. 

 

Foto’s met dank aan circuitfotografie!