Assen – Supercup 600, race 1

Geplaatst op: 28-4-2012 21:23:16

Het debuut in de supercup 600 zit er op. De dag viel qua weer helaas wat in het water, maar dat mocht de pret niet al te veel drukken. Op donderdagavond nog twee sessies voor de vrijdag kunnen regelen. Mooi even twee sessies in het ritme van Assen komen. Donderdag ‘s avonds aangekomen op het circuit stond er een harde wind, bij het opzetten van de tent is deze ook direct gesneuveld. Er zat niets anders op dan met alle spullen in de bus te gaan slapen. Niet een heel geweldig begin van deze twee dagen. ‘s ochtends konden we snel een pitbox regelen die we ingeruimd hebben zodat we na de sessies de regenbanden konden monteren op de reservevelgen.

De eerste sessie voelde erg slecht aan, de remmen waren verglaast en hadden totaal geen “bite” en het was voor mijn gevoel glad. Na de remblokken opgeruwd te hebben aan de tweede sessie begonnen. Deze sessie liep erg lekker, het gevoel was weer terug en het is toch erg prettig als je remmen goed aangrijpen als je ze aanspreekt. Ik was er klaar voor!

Aan het einde van de dag van pitbox gewisseld en hebben we de pitbox gedeeld met Jan Bults die ook meerijd in de supercup 600.

Na de inschrijving en keuring konden we de motor op regenwielen zetten, het was nat en het regende weer. Dit zou weer de eerste echte regensessie worden en ik was aardig benieuwd hoe het zou vergaan. In de cup rijden ze ook op een natte baan flink door en zou toch mijn best moeten doen om mijn plekje in de A groep vast te houden.

1e Kwalificatie

De eerste kwalificatie was mooi nat, geen echte regen meer waardoor het toch aardig goed te rijden is ook al is de baan goed nat. Elke ronde was het weer aftasten, hoe ver kan je gaan? Dit met wat voorzichtigheid want het was ook niet de bedoeling om meteen in de eerste kwalificatie de dag af te sluiten in de grindbak. Het voelde redelijk vertrouwd en elke ronde ging de tijd wat omlaag tot een 2:14.4 dat goed genoeg was voor een 19e plaats. Deze plek was ik aardig tevreden over en het voelde alsof er nog wel verbetering mogelijk was.

Gedurende het wachten tussen de eerste en tweede kwalificatie was het de vraag of de baan op zou drogen.

2e Kwalificatie

We hebben de motor op regenwielen laten staan aangezien het voor mijn gevoel nog erg nat was. Bij het oprijden van het circuit bleek dat er wel een redelijk droog spoortje lag. Ik besloot dat dit nat genoeg was om even een paar rondes aan te zetten en mijn tijd te verbeteren. De rondetijden gingen elk rondje omlaag en na het vijfde rondje vond ik het mooi geweest. De tijd was een 2:00.5, dit leek mij goed genoeg voor een plekje in de A groep. Bij terugkomst bleek dit weer goed te zijn voor de 19e plek.

In afwachting van de race bleek dat er nog drie rijders bij de A groep zijn geplaatst wat er voor zorgde dat ik drie plaatsen naar achteren werd gezet op de grid, op een 22e plek.

Race

De race zou droog blijven, alhoewel buienradar toch enige vorm van regen in de buurt liet zien rond de tijd dat de race zou starten. Bij het opstellen druppelde het al en dat bleef het doen. De keus van droge banden was goed, maar door het ontbreken aan ervaring hoe het er in de cup aan toe gaat stond ik aan de vroege kant al te wachten tot we de opwarmronde konden gaan rijden. Hierdoor waren de banden behoorlijk afgekoeld en in combinatie met de regendruppels moest ik zorgen dat ik de banden op temperatuur zou krijgen. Dit leek redelijk gelukt en eenmaal opgesteld op de grid was ik er klaar voor. Alleen het volledige vertrouwen was niet aanwezig gezien de omstandigheden. Hoe warm zijn de banden na dat ene rondje? Hoe nat is de baan? Wat is de beste keuze voor de eerste bocht? Dit waren enkele vragen die door mij heen gingen. Bij het aan gaan van de rode lampen waren deze gedachten verdwenen. De lampen gingen uit en ik was aardig weg. Bij de eerste bocht zat ik helaas midden in het veld en zat ik in de verdrukking waardoor ik even van mijn gas af moest. Bij het uitkomen van de Strubben had ik geen plekken verloren ten opzichte van de start positie. Al snel bleek dat mijn voorzichtige tempo door de omstandigheden te laag lag toen ze me elke ronde voorbij schoten alsof ik stil stond. Rond ronde 6 kon ik het tempo wat meer oppakken, maar dit was nog steeds niet snel genoeg en lag redelijk wat seconden af van mijn snelste tijd. Toen ik nog aan wilde zetten om op een rijder in te lopen verloor ik de grip aan de voorkant in de Strubben. Dit kon ik nog op tijd opvangen, maar hierdoor besloot ik om het tempo dat ik had maar aan te houden om de race uit te kunnen rijden.

Het resultaat is een 28e plaats, wel in de A groep, maar niet de plek waar ik thuis hoor. De omstandigheden lagen mij totaal niet en het vertrouwen kwam maar niet. Snel vergeten en op naar 26 mei waar de volgende race weer plaats zal vinden op Assen. Hopelijk ook iets constanter weer, regen of droog, als het maar het een of het ander is!