Assen, ZAC Race 1

Geplaatst op: 1-4-2010 0:00:00

Het seizoen is officieel weer gestart, helaas een natte start, maar dat heeft de pret niet mogen drukken! Maar nu eerst het verhaal vanaf het begin.

Aangekomen op het circuit was het gelijk alweer gezellig. Direct dezelfde gezelligheid als vorig seizoen en het leek als de dag van gister dat we voor het laatst op Assen waren, niets is minder waar, want dat is ondertussen alweer zo’n 6 maanden geleden. De sfeer zat er goed in en met de laatste werkzaamheden klaar en nog even gezellig gekletst te hebben was het tijd om te slapen. Dromen en duimen over een mooi droog en zonnig Assen, want de kans was wel erg groot dat het nat zou worden.

Eenmaal wakker geworden was het al duidelijk te horen, het regende en nog aardig hard ook. Nog even de verschillende sites gecheckt op het weer dat komen zou, maar dat leek niet veel beter te worden. Op naar de inschrijving en keuring waar je natuurlijk weer de nodige concullega’s  tegen komt. De nieuwe helm is weer goedgekeurd tot 2013, laten we hopen dat deze ook zolang heel blijft!

Vrije training – resultaten

Ik ging de baan op kort achter Bart Oudejans en kon het eerste deel van de training een goede aansluiting houden, dat was boven verwachting. Het ging erg lekker en heb me gefocust op heel rustig en vloeiend rijden en het remmen steeds meer op te bouwen. Ik merkte wel dat de motor laag in de toeren niet erg makkelijk en soepel trekkend te houden was in de bochten en met de theorie opgedaan uit “De chrono liegt niet” geprobeerd om de toeren flink hoog te houden en dat werkte erg goed. De motor was makkelijker vloeiender rustig en trekkend te houden en maakte geen stappen naar buiten wat me bijzonder meeviel! Het was wel erg zoeken naar wat er mogelijk is op regenbanden in de regen en dat was nog erg lastig te bepalen. De kwalificatie nog maar wat meer op zoek gaan naar de maximale grip.

Kwalificatie - resultaten

Dit keer vertrok ik weer kort achter Bart Oudejans, maar liep hij al snel weer uit. Hij en nog wat anderen hadden flink de smaak te pakken en ik moest nog wat gaan verbeteren aan mijn tijd anders zou ik bij de start achteraan moeten starten. Ik ben er dus goed voor gaan zitten en heb gekeken waar ik het nog liet liggen. In eerste instantie vooral op het gebied van remmen, daar wist ik nog wel wat verbeteringen te vinden. Daarnaast moest ik vooral meer vertrouwen krijgen in de grip. Zo heel af en toe voelde ik wel iets voor en achter, maar dat was minimaal, daardoor durfde ik er voor wat betreft bochtensnelheid ook niet echt meer uit te halen. Uiteindelijk mijn tijd wel behoorlijk verbeterd met zo’n 6 seconden waar ik erg tevreden over ben. Dit leverde mij een 8e start plek op. Dat is op de tweede rij en volgens mij de eerste keer dat ik daar plaats mocht nemen en van de 20 man vond ik dat zeker niet verkeerd.

Manche 1 – resultaten

De motor was er klaar voor, nu ik nog... Het is toch net wat anders, racen in de regen. Ik was erg benieuwd hoe het zou gaan met de start en de eerste paar bochten en het inhalen natuurlijk. Dat verliep eigenlijk net als anders en had een niet al te beste start, ik liet de koppeling net te snel opkomen waardoor ik die er weer even bij moest pakken. Hoop plaatsen verloren maar kwam als 12e door en heb dus 4 plekken verloren. Ik heb mezelf daarna weer terug kunnen vechten naar de 9e plek waarbij ik vooral in gevecht was met volgens mij Marc Wingelaar. Toen er een foutje gemaakt werd de GT uit kon ik hem inhalen op het rechte stuk en aanremmen naar de haarbocht. Helaas heb ik even daarvoor al een plekje weg moeten geven aan Gerton Murman. Bij het aanremmen van de GT in ronde 5 miste ik in eens wat remdruk en daardoor ben ik even rechtdoor gereden bij de haarbocht om te kijken wat er aan de hand was. Alles leek nog in orde, maar ik kon alleen niet meer met twee vingers remmen. Er zat nog een groot gat naar de eerstvolgende achter mij waardoor ik de laatste rondes op mijn gemak heb uitgereden. Helaas een plekje weg moeten geven over de hele race gezien, maar het was een leuke race waarbij ik toch heb moeten knokken om voor Marc te komen. Jammer genoeg kon ik die plek niet behouden. Dat betekende dus ook dat ik op de derde rij moest starten voor de 2e manche.

Door de problemen met de voorrem hebben we snel de remblokken verwisselt voor nieuwe, in de hoop dat dit het op zou lossen. Aangezien het ontluchten van de remmen niks veranderde, dat leek prima in orde. Met deze aanpassingen zou het in de 2e manche de hele race goed moeten gaan, zonder problemen.

Manche 2 – resultaten

Ik stond er weer klaar voor, deze manche een rijtje naar achteren helaas. Lampen aan… en weer uit! Ik was er dit keer beter bij en probeerde nog wat mensen buitenom te pakken in de haarbocht. Helaas kwam ik daardoor wat wijd uit waardoor ik van mijn gas af moest, omdat ik een klein stukje witte streep en curbs meepakte. Helaas! De volgende keer iets krapper houden dan was het prima gegaan, nu verloor ik de goed gemaakte plekken alweer bij het uitkomen van de haarbocht. Toch kwam ik nu als 11de over de streep bij de eerste doorkomts en dat was toch niet slecht, 1 plek verloren. Door het uitvallen van Marc Wingelaar lag ik tiende en zag ik de coureurs voor mij verdwijnen na de volgende bocht. Deze achterstand inhalen zou erg moeilijk worden en heb er voor gekozen om de race uit te rijden zonder al te veel risico te nemen.  Tot ik plots Alex v.d. Voorn voorbij zag komen op een plek waar ik het niet verwacht had. Toen was het even snel schakelen en een tandje bij zetten. Hij reed op een CBR600RR en ik wist dat ik met slim gebruik van het vermogen er op de veenslang voorbij zou moeten kunnen komen. De planning was strubben heel laat insturen om zo de motor vroeg rechtop te kunnen zetten om de gaskraan flink open te draaien. Alex deed dit ook, waardoor ik er voor koos om nog wat later in te sturen. Bij het uitkomen van de bocht kon Alex alweer zijn gas progressief opbouwen en pakte gelijk een paar meters op mij, maar door het vlot rechtop zetten van de motor en daarmee het volle vermogen los te laten op het achterwiel kon ik heel veel meters op Alex in lopen en er uiteindelijk voorbij knallen op weg naar de Ruskenhoek. Bij de ruskenhoek een defensieve lijn genomen en erg laat in de ankers om te voorkomen dat hij me weer voorbij zou schieten. Ruskenhoek uit komend de motor wijd uit laten lopen om zo een inhaalpoging voor de stekkenwal te voorkomen. Vanaf dat moment heb ik tot aan de streep flink mijn best gedaan en zo bleek ik na de geblokte vlag een redelijk gat getrokken te hebben.  Uiteindelijk weer als tiende gefinished, waarbij ik het weer erg naar mijn zin had op de motor.

Samengevat

Ik heb heerlijk gereden en heb me boven verwachting vermaakt op een zeer nat Assen. Ik ben blij dat de ZAC ervoor gekozen heeft om de regelementen aan te passen en regenbanden toe te staan, anders had ik een stuk minder plezier gehad deze dag.

De aanpassing aan de voorvork lijkt ook goed uit te pakken. De voorkant voelde erg stabiel aan en met het remmen bleef de achterkant erg rustig. Hier kan ik pas echt wat over zeggen als ik weer op een droge baan heb gereden. Dat zal zeer waarschijnlijk pas weer op 20 mei zijn, met een training op Assen. Hopelijk bevalt het in het droge net als dat het op deze natte dag gedaan heeft.