Assen – ZAC Race 8

Geplaatst op: 3-10-2011 19:33:52

De laatste ZAC race op Assen van het seizoen 2011 is inmiddels een feit. Het was boven verwachting een prachtige zonnige dag met zomerse temperaturen.

De race was op een maandag en de dag ervoor had iedereen dus alle tijd om naar het circuit te komen. BDP/BCN Racing had als afsluiting van het seizoen een barbecue georganiseerd en iedereen was mooi op tijd aanwezig om lekker te ouwehoeren en uit te kijken naar de race. Iedereen keek er naar uit om nog even een laatste keer lekker te rijden met het weer dat voorspeld was. Wie verwacht dat nou in oktober?

Voor deze dag had ik een “nieuwe gebruikte” achterband gemonteerd en voor het geval dat die het niet de hele dag uit zou houden nog een andere bijna nieuwe metzeler achterband meegenomen waar ik pas 1 sessie mee gereden had.

 

Vrije trainingRSZ_1064

Deze sessie startte ik vrij achteraan omdat ik de banden zo lang mogelijk in de warmers heb laten zitten. Peter sloot achter mij aan en samen zouden we de baan op gaan. Toen iedereen de baan op mocht begon ik gelijk met tempo maken en veel mensen te passeren. Wakker worden had ik in de pitbox al gedaan een hoop anderen deden dat op de baan nog. Ik hou er wel van om gelijk flink door te rijden om het tempo voor de dag al gelijk hoog te leggen. Het ging allemaal lekker en zat vanaf ronde 1 al in een lekker ritme. In die eerste ronde wist ik al meteen 10 man in te halen  om zo snel mogelijk vrij baan te krijgen. In ronde 4 wist Peter mij in te halen en ik pikte gelijk aan om van de slipstream gebruik te maken. De ronde erna wist ik Peter weer te passeren om nog even aan te zetten naar een tijd die slechts 5 tiende van mijn beste tijd op Assen af zat. Dat gaf een goed gevoel voor de kwalificatie. Bij terugkomst bleek echter dat de bandenspanning wat aan de lage kant was voor de temperatuur van de baan. Hierdoor zat er een slijtspoor op de band. Hier had ik nog niet veel van gemerkt dus besloot ik deze band nog te gebruiken voor de kwalificatie. 

 

Kwalificatie

De strategie voor de kwalificatie, met in het achterhoofd de staat van de achterband, was zo snel mogelijk het snelle tempo te vinden en in de eerste paar ronden een snelle tijd te rijden. Dit keer stond ik iets eerder in de pitstraat en had ik minder last van “langzame training starters” . Het gevoel van de vrije training was nog aanwezig en ik zette al vrij vlot aan en de eerste volledige ronde was direct een 1:50.1, 4 tiende sneller dan mijn vorige snelste tijd van 1:50.5. Het liep erg lekker en snellere rijders een eindje voor me liepen niet noemenswaardig uit. Het voelde goed en bleef lekker doorrijden tot ik door kreeg dat het zachtjes druppelde. Toen ik de druppels begon te zien op mijn kuipruitje heb ik even een stapje terug gedaan voor een halve ronde. Direct die ronde erna heb ik weer aangezet en gelijk wist ik weer een 1:50.6 te rijden met daarop volgend een 1:49.8 in de 1 na laatste ronde van de kwalificatie.

Opweg naar 1:49

De snelheid zat er lekker in! In de laatste ronde was ik weer lekker op weg tot ik bij meeuwenmeer aan kwam en daar volgas in de 6e versnelling de achterkant begon te glijden. Zie hieronder de beelden:

Ik vond al dat de achterband lang mee ging met het slijtspoor erop, maar dit was de waarschuwing dat deze toch echt zijn beste tijd had gehad. Gelukkig was de kwalificatie in die ronde ook afgelopen en kon ik op mijn gemakje terug naar de pits. Kort gezegd was dit een super kwalificatie en met deze tijd had ik mij op de 11e plek gekwalificeerd en mocht daarmee vanaf de 3e startrij starten.

 

Race 1RSZ_2457

Voor het eerst dit jaar stond ik behoorlijk vooraan bij de start. Ik was er helemaal klaar voor met een andere achterband gemonteerd. Aangekomen op de startinggrid was t kort wachten tot de lampen aan gingen. Vrij snel sprongen ze ook weer uit. Ik had een matige start en verloor zo een aantal plekjes, tot aan de strubben kon ik nog net een paar plekjes terugpakken en na deze ronde reed ik op een 12e plek, maar echte aansluiting was er niet meer. In de tweede ronde kwam Jarno Dulos mij voorbij, ik kon hem nog een keer inhalen, maar bij de bult wist hij mij toch weer te passeren en me achter zich te houden. De eerste ronde merkte ik meteen verschil in de achterband, deze bood minder grip dan de band die ik in de training en kwalificatie heb gebruikt. Dit in combinatie met een magere start zorgde ervoor dat ik niet helemaal in het ritme kwam dat ik tijdens de training en kwalificatie wel had. Na een strijd met Erik Tabois en Daniel van der Velde ben ik beland op de 16e plaats. Niet helemaal naar verwachting gezien de 11e tijd tijdens de kwalificatie. Hieronder het filmpje van Erik Tabois waarop ik een redelijke tijd in beeld en in gevecht ben met Erik. Vanaf 05:00 kom ik ongeveer in beeld op 13:39 nog een close-up van de achterkant van de Honda:

 

Race 2RSZ_1550

Deze race mocht ik van de 16e plek starten. Helaas had ik dit keer een matige start waarbij ik ook nog eens in de drukte terecht kwam waar ik geen weg omheen of doorheen kon vinden. Ik kwam als 17e door in de 1e ronde, toch niet geheel verkeerd gezien de drukte waar ik in terecht kwam. De tweede ronde wist ik me naar de 16e plek te rijden, maar deze eerste 4 ronden wist ik niet sneller te rijden dan 1:52, meer dan 2 seconden langzamer dan in de kwalificatie. Nadat ik ingehaald werd kon ik nog wel 2 ronden aanzetten, maar dat scheelde maar 2 tot 4 tiende per rondje. De laatste 2 ronden maakte ik beide keren een fout in de strubben waardoor ik in de derde versnelling de strubben uit kwam. Dit had als resultaat dat ik gepasseerd werd en ik uiteindelijk als 19e over de streep kwam. Deze race mistte ik de scherpte van de kwalificatie en was ik mentaal niet sterk genoeg om de hele race volle bak door te zetten. Dit is de eerste keer dat ik daar echt las van heb en ga in het vervolg dezelfde tactiek hanteren zoals bij de kwalificatie. Alles op scherp nog voor ik op de motor stap en gebrand op snelle resultaten in een vloeiend ritme. 

 

Conclusie

Dit was een prachtige dag zo laat in het seizoen met zelfs nog een verbetering van mijn persoonlijke snelste tijd op het circuit van Assen. Eindelijk onder de 1:50, dat was een van de doelstellingen dit seizoen. Dit was voor mij de bevestiging dat ik gegroeid ben dit seizoen en ik steeds meer vertrouwen krijg in de 600RR en ik meer durf te vragen van de grip van de banden.

Op naar de laatste race van dit seizoen op het circuit van Zandvoort op 11 oktober.