Assen – ZAC Race 6

Geplaatst op: 31-8-2011 21:04:50

Het was weer zover, een ZAC race op Assen. Na de endurance en het goed lopen van de motor had ik er weer erg veel zin in! Helemaal gemotiveerd en het leek erop dat het weer ook wel een beetje mee zou zitten. De avond ervoor in het paddock was weer erg gezellig, maar toch op tijd het bed opgezocht om fris van start te gaan.

Het leek een beetje vochtig en buienradar liet wisselvallig weer zien. De vraag is dan alleen, betreft het hier ook Assen? Soms blijft het dan juist droog, of valt er erg veel regen. Voor de vrije training leek het erop dat het droog zou blijven. Echter was de baan daarvoor wel erg nat geregend en heb ik besloten om niet de baan op te gaan. Te nat voor de normale plakkers en te droog voor de regenbanden. Deze wou ik sparen voor een eventuele natte kwalificatie en races.

Kwalificatie

RSZ_1472De kwalificatie was gelukkig droog en heb lekker rond gereden en stabiel de tijd naar beneden gebracht. Er waren in het begin van de sessie nog wat vochtige plekken maar aan het einde waren deze zo goed als weg. Het liep aardig lekker, maar de grip was ver te zoeken. Het achterbandje had zijn beste tijd wel gehad, deze had ik de gehele endurance al gebruikt en dat in combinatie met het niet al te beste weer zorgde er voor dat ik op plekken aan het glijden was waar dat normaal gesproken niet gebeurt. De snelste tijd werd genoteerd in de laatste ronde, 1:52.6, zeker geen PR maar was hier wel aardig tevreden mee. Iedereen leek wat langzamer rond te rijden in de kwalificatie door het gebrek aan veel grip. De oplossing was eenvoudig, in de pauze even een verse achterbandje monteren waar ik de twee races op kon rijden.

RSZ_1571

 

Door het vele malen bestuderen van buienradar dacht ik dat de baan redelijk droog zou blijven voor onze race. Echter 2 races voor tijd kwam er nog aardig wat regen naar beneden vallen en hebben we besloten om de wielen te wisselen voor de regenwielen. De regen was inmiddels opgehouden met nog zo’n 6 ronden te gaan van de vorige groep, maar het leek er niet op dat de baan echt droog zou zijn of worden voor onze race. 

 

 

Wachten in Parc-Fermé, voor de startRace 1

Bij het opstellen in parc fermé had ik al zo mijn twijfels bij mijn bandenkeuze. Echter was ik niet de enige op regenbanden. De bandenkeus leek ongeveer 50/50 onder de rijders, het zou dus spannend worden. Bij het uitrijden van de pits en door Ossebroeken en Strubben komend zag ik het al, dit gaan we niet redden op de regenbanden… Ik keek Jarno Dulos nog maar is aan en we begrepen beiden dat dit niet de beste keuze was… Het zou in ieder geval een achterband gaan kosten door te warm worden van de band. Het gaf echter wel veel vertrouwen om met regenbanden te rijden op een vochtige baan. Ietwat overkill, de regenbanden, maar goed, roeien met de riemen die je hebt. Bij het plaats nemen op de startinggrid besloot ik voor mezelf om geen rekening te houden met de slijtage van de band. De regenband was onderhand al wat ouder geworden en al eens licht gebruikt en dat gaat toch een klein beetje knagen als je in de regen gaat rijden met zo´n setje regenbanden. Het besluit stond vast, knallen tot het echt niet meer kan en daarna maar is zien wat er nog van over is. Een nieuw setje regenbanden moest er toch maar van komen. In de achtervolging bij Rob Juwett

Het was even wachten tot iedereen op zijn plekje stond en de lichten gingen uiteindelijk aan, vol spanning keek ik naar de lichten en ging er kort door me heen hoe het de eerste bocht zou verlopen. Merendeel vooraan op droog en er was geen te gek breed droog spoor. Toen sprongen de lampen uit! Ik was aardig weg vanaf de 21e plek en gaf eigenlijk geen plaatsen weg. Iedereen begon al vrij vlot te remmen voor de Haarbocht en bleven ver van de witte lijn links. Dit gaf mij ruimte om nog even flink het gas erop te houden, met de gedachte “Ik sta toch op regenbanden, dit voordeel moet ik NU benutten”. Iedereen sloot netjes achter elkaar aan om van de droge lijn te genieten, ik echter niet en besloot er buitenom voorbij te schieten. Dat werkte goed en kon de plek aardig vast houden. Rob Juwett had al vlot het tempo te pakken, ook hij stond op regenbanden en kwam voor het einde van de eerste ronde voorbij. Dit betekende dat ik op een 9e plek reed. Niet verkeerd! In de daarop volgende rondes kon ik weer twee plekjes pakken en reed kwam ik de 3e ronde als 7e door! Helaas begonnen de rijders op droogweer banden hun snelheid te vinden en de baan werd erg droog. Te droog naar mijn mening, maar dat had meer te maken met mijn bandenkeus dan een voorkeur voor regen. In de daarop volgende rondes werd het gevecht met de banden steeds groter, de achterband had zijn beste tijd al gehad en door Ossebroeken voelde ik de voorkant ook al waarschuwingen geven. De laatste 3 rondes kon ik helaas niet meer versnellen en kon ik er alleen nog maar het beste van maken! In de laatste 2 rondes flinke strijd gehad met Stefan Evers op zijn R6, die ook op regenbanden reed. Hij kon goed zien dat ik aan het worstelen was met mijn banden en kon veel meters goed maken in Ossebroeken, maar eigenlijk overal wel. In de nieuwe ruskenhoek kwam hij me hard voorbij omdat ik iets in hield en daarmee was de strijd gestreden er zat voor deze race niet meer in. 

Wat een geweldige race, als 21e starten even 7e rijden en dan helaas terugzakken tot plek 13, maar ik heb alles eruit gehaald. Na afloop even napraten met Stefan was leuk en het viel me op dat zijn achterband er stukken beter uit zag, die was toch net iets harder/geschikter voor deze omstandigheden? Te gek om een keer op regenbanden op een droge baan te rijden, er zit zoveel beweging in de motor dat niet te vergelijken is met de normale banden. Niet goedkoop, een regenband aan stukken rijden, maar je moet het toch een keer geprobeerd hebben! ;)

 

Race 2

Deze race zou een droge race worden. Veel keus had ik ook niet meer aangezien de banden hun beste tijd wel gehad hadden en de regenbanden waren zo duur op het circuit dat er wel goud in verwerkt moest zijn. Ik was dus niet van plan om een setje regenbanden aan te schaffen voor een veel te hoge prijs.

Het was weer zover, we mochten eindelijk de baan op. Dit keer mocht ik als 13e starten, daar ik als 13e over finish ben gekomen. Een flinke upgrade ten opzichte van mijn kwalificatie positie! Wellicht was de bandenkeus niet eens zo heel slecht, maar hooguit een beetje zonde van de banden.

Ook deze race was ik er weer op gebrand om een voor mijn doen super start te maken. Lampen aan, focus!! En uit! Gas erop en gaan. Dit keer was ik weer aardig weg en verloor ik alleen op het rechte stuk een paar plekjes doordat ze iets meer vermogen hebben, bij het aanremmen van de haarbocht kon ik gelukkig de drukte buitenom omzeilen en had ik een aardig goede start te pakken. Voor de verandering niet een weg naar voren knokken door een matige start, maar knokken om je plekje te behouden met rijders die net zo snel zijn!

RSZ_2732RSZ_2736

Als 10e kwam ik door en de strijd barste al snel los tussen mij en Stefan Evers op zijn R6 en kort daarna waren Rob Juwett en Jarno Dulos ook van de partij. Om elke meter werd er geknokt. Doordat er wat spatjes vielen achterop het circuit reed ik 2 rondes iets minder scherp en konden Jarno en Rob iets weglopen.

Stefan Evers inhalen in de Strubben Stefan kon ik daarna weer binnen hengelen en in de laatste 3 rondes was het een hevige strijd tussen Stefan en mij. In de eerste race was hij mij voorgebleven en ik had me voorgenomen dat dit niet nog een keer ging gebeuren. Met zijn 2en naast elkaar de Strubben uit de Veenslang op, ik zag Stefan nog kort even kijken. Het ging gelijk op naar de nieuwe Ruskenhoek toe! Stefan ging iets van zijn gas en dat zorgde ervoor dat ik er even voor kon blijven. Hij wist mij al snel te counteren dit ging even over en weer, bijna kuip aan kuip! Het laatste stuk van het circuit in de laatste ronde reed ik voor Stefan en reed al iets defensievere lijnen om hem achter me te houden. Bij het uitkomen van de Ramshoek bleef ik midden op de baan rijden en hoopte hiermee een uitremactie van Stefan voor de GT chicane te voorkomen. Hij zette echter gewoon door, maar maakte een klein foutje waardoor hij iets rechtdoor moest steken. Hier had ik al op geanticipeerd en kon daardoor de motor al vroeger rechtop zetten en het gas vol opendraaien om voor Stefan langs te sprinten de GT uit op weg naar de streep. Missie geslaagd!

Wat een geweldige race, met mooie inhaalacties en strijd. Stefan, Rob, Jarno bedankt! Was erg gaaf!

 

Afsluitend

RSZ_2252 Dit was weer een mega toffe dag. Veel actie, spanning en wisselvallig weer. Op het moment zelf was het weer erg vervelend. De keuze die je maakt met dit weer is bijna nooit goed. Echter heeft dit wel voor veel sensatie gezorgd en heb ik weer iets nieuws mogen ervaren, regenbanden op een droge baan. De strijd met Stefan op zijn R6 was ook genieten. We doen praktisch niets voor elkaar onder qua tijd en dat levert erg mooie gevechten op, maar gaan toch samen door de bocht!

Op naar het circuit van Zolder op de 21e van september. Het duurt nog even, maar we zijn er klaar voor!

Foto´s met dank aan Circuitfotografie!