Nürburgring – 6 uurs endurance race

Geplaatst op: 28-8-2011 16:45:26

Na wat technische probleempjes gehad te hebben met de motor bleek tijdens de training 2 weken voor de endurance dat alle problemen verholpen waren. Met een goed gevoel op naar Duitsland, de Nürburgring GP-Strecke om daar een 6 uurs race te rijden samen met rijders Milad en Nicolay en pitcrew Willem en Peter. Het komt er ongeveer op neer dat we elk 2 uur rijden om zo de 6 uur vol te maken. De bedoeling is om zo constant mogelijk zo lang mogelijk op de baan te zijn, tot de tank (bijna) leeg is. Op deze manier proberen we het aantal wissels zo laag mogelijk te houden, die kosten erg veel tijd.

We hadden weer een pitbox met nog 3 andere bekende teams. Dat was weer erg gezellig! Helaas vonden de Duitse teams van nabijgelegen pitboxen het nodig om nog tot wat later door te gaan. Gelukkig hielpen oordopjes mij om toch uitgerust wakker te worden de volgende ochtend.

De vrije training hebben vooral Milad en Nicolay wat meters gereden omdat zij de baan nog nooit eerder gereden hadden en ik de weg toch al wel redelijk kende. Nicolay had de snelheid al gelijk aardig te pakken met nog genoeg ruimte tot verbetering. Ook de kwalificatie de tijd verdeeld onderling en Nicolay wist ons naar een 23e plek te rijden! Dat voor zijn eerst keer op de baan was toch een zeer nette prestatie. Zeker gezien het deelnemersveld dat uit meer dan 60 teams bestond.

Opstellen op de Le Mans starting gridDe avond ervoor hebben we besloten dat ik de start zou doen. Dit is voor het eerst voor mij dat ik een Le Mans start zou doen dus dat was een klein beetje spannend. Gelukkig bleven de zenuwen uit toen ik op ging stellen en ik verbaasde me over het enorme startveld waar ik aan voorbij moest rijden om plaats te nemen op ons plekje.

Ik stond klaar om de sprint naar de motor te beginnen als de vlag zou vallen, deze viel alleen sneller dan verwacht en probeerde zo snel als dat kan met motorlaarzen aan naar de motor te sprinten. Sprong op de motor, startte de motor en ging er vandoor! Op zich een aardige start en kon bij het aanremmen van de eerste bocht nog een plekje her en der pakken. Vanaf dat moment kwam ik in gevecht met een andere rijder die ook op een 600rr reed. Leuke strijd en we konden elkaar op verschillende delen inhalen. Dit duurde vrijwel de hele stint! Ik merkte dat ik door deze aggresieve manier van rijden sneller vermoeid raakte naar zo’n 20 minuten rijden dan de bedoeling was en deed een stapje terug voor mijn gevoel. Het tempo bleef echter redelijk constant. Rustig, vloeiend en netjes rijden werkt vaak beter op de motor en dat werd maar weer is duidelijk. Mooie stint _DSC7774gereden en de plek aardig kunnen behouden. De gehele dag liep eigenlijk zonder problemen en we hebben met zijn drieën erg lekker en constant gereden! Nicolay had wat kleine problemen met de koeling van de motor, maar deze leken aardig verholpen en de tweede stint kon hij praktisch zonder problemen uitrijden. De laatste stint voor Nicolay zou misschien fout uitpakken qua koelling, maar we gingen het er op wagen. Milad stond klaar om indien nodig het stokje over te pakken en naar de finish te rijden. Echter sloeg het noodlot toe en kwam Nicolay ten val op het snelste stuk van het circuit. Niemand dacht er nog aan om de wedstrijd uit te rijden omdat we erg ongerust waren. Uiteindelijk bleek het met Nicolay, relatief gezien, mee te vallen. 

Mercedes arena uitkomenHet was een perfecte dag waarin goed gereden werd met helaas een vervelend einde. Iedereen bedankt voor de inzet! We hebben het als team goed gedaan en als er hard gereden  wordt is de foutmarge niet groot. Helaas hebben we de race niet uitgereden, maar volgend jaar wil ik zeker nog een keer een endurance rijden. Het was voor mijzelf een geslaagde dag en heb de stints vrij goed uit kunnen rijden met in het achterhoofd dat ik woensdag 31-08-2011 weer een ZAC race zou moeten rijden. Peter, Willem, Milad en Nicolay heel erg bedankt! Nicolay sterkte met het herstel en hopelijk verloopt het herstel spoedig.