Assen, ZAC Race 4

Geplaatst op: 9-6-2011 23:13:25

Na twee dagen op Mettet gereden te hebben (1 training en 1 race) was het nu weer tijd voor een race op Assen. Dit keer een iets andere tandwielverhouding en snelgas. Daarnaast ben ik bezig geweest om bochuit acceleratie te verbeteren op de dagen op Mettet en dat was aardig gelukt voor mijn gevoel. Dit gaf mij goede hoop om mijn snelste tijd op Assen te verbeteren. De weersvoorspelling was alleen wat twijfelachtig, maar we hadden goede hoop op een droge dag met hooguit veel wind.

 

Vrije training

De vrije training gestart met een wat ouder setje banden en remblokken aangezien de temperatuur nog redelijk laag was en ik deze training lekker rustig aan wou beginnen. Ik merkte al snel dat het snelgas erg fijn was. Het was makkelijker om meer gas te geven bochuit alleen in de Strubben was het nog even wennen. De andere tandwiel verhouding werkt ook aardig goed en kom daarmee net niet in de begrenzer als ik de motor rechtop houd bij hoger heide net voor de ramshoek. Het is misschien mogelijk om weer een keer met het 42t achtertandwiel te rijden, dat misschien net iets meer snelheid oplevert op de snelle stukken. Kon goed merken dat de achterband versleten was, veel bochten uit was deze aan het glijden. Ik had wel een lekker tempo maar de lijnen leken er nog niet echt op, maakte redelijk wat foutjes. Toen het begon te spetteren ben ik wat rustiger aan gaan rijden. Ik vertrouwde het niet helemaal en ik had het gevoel toch al te pakken. Uiteindelijk ben ik naar binnen gekomen omdat mijn rem wel erg zacht werd voor mijn gevoel. Toen ik binnen kwam werd er ook al afgevlagd en heb dus weinig gemist. Het resultaat was een mooie opbouw van rondetijden met als snelste tijd een 1:52.8. Hier was ik erg tevreden over aangezien de band aardig gleed en de lijnen nog niet waren zoals ze zouden moeten zijn.

RSZ_0422

Kwalificatie

Voor de kwalificatie snel de banden gewisseld voor een ander setje gebruikte banden waar ik de laatste races op Mettet mee heb gereden en ook de remblokken gelijk vervangen. Helemaal klaar voor een top kwalificatie! Het was weer mooi droog en ik deed de eerste ronde lekker rustig aan om de remmen in te remmen. Toen ben ik er voor gaan zitten en heb ik lekker mijn rondes gereden. Het ging stukken beter als in de vrije training, mooiere lijnen en het begon er op te lijken. Ik had lekker de smaak te pakken en het liep allemaal goed tot ik in de 8e ronde een flinke fout maakte bij het insturen van de ramshoek. Ik kon gelukkig alles op de baan houden. Toen ik over start/finish kwam keek ik op mijn laptimer, deze fout in de ramshoek moest mijn rondetijd bijzonder pijn gedaan hebben. Dit viel erg mee, een 1:52.3 gaf de laptimer aan. Dat verbaasde mij enorm en gaf me hoop op voor mijn doen erg snelle tijden. Ik heb erg constant snelle rondetijden gereden met als snelste tijd een 1:51.05. Toch een halve seconde sneller dan de vorige keer en dat over een aantal ronden. Vorige keer op Assen lagen de tijden over de hele dag meer rond de 1:53 laag. De snelste tijd in de laatste ronde verreden, zou er nog meer verbetering mogelijk zijn tijdens de races?

Zie hieronder een grafiekje van de rondetijden:

image

1e Manche

De eerste manche mocht ik starten als 14e… niet echt wat ik verwacht had, na een dergelijke rondetijd! Blijkbaar gaat iedereen harder rijden, nog meer uitdaging dus. Voor de race mezelf nog even voorbereid door het circuit in gedachte een keer rond te rijden. Op naar de starting grid, daar stond ik, voor het rode licht op de 4e rij. De lampen gingen aan, en weer uit! Gas erop en gaan. Ik was erg laat met wegkomen en dat ging ook nog is niet zo vlot. Voor mijn gevoel stormde het halve veld me voorbij en kon ik geen mooi gaatje meer vinden naar de haarbocht.  Tot aan de strubben in de verdrukking. In die eerste ronde kon ik al 3 of 4 plekken terug pakken. Flink moeten knokken om de eerste 4 rondes elke ronde een rijder in te halen. De laatste 4 rondes helaas geen plekje meer kunnen pakken. De gehele race moeten knokken voor mijn plekje, wat opzich een mooie strijd was, maar de start was dramatisch te noemen en heeft me denk ik veel plekken gekost. Mijn tijden waren in de laatste ronden erg snel toen ik even vrij baan had, met als snelste tijd een 1:50.7 bijna een seconde sneller dan de vorige keer! Ook dit keer weer aardig constant gereden. Hopen dat de volgende manche de start een stuk beter gaat, dan moet ik met deze tijden toch nog wat verder naar voren kunnen rijden.

RSZ_2904

 

2e Manche

RSZ_2794

De 1e manche gefinished als 15e en mocht dus deze manche starten vanaf de 15 plek. Deze start ging voor mijn gevoel iets beter, maar het resultaat was nog steeds erg slecht. De eerste doorkomst lag ik op de 21e plaats. Weer een hoop plekken verloren bij de start, zonde! Zeker als het zo dicht bij elkaar zit. De eerste paar ronden zit ik achter Roy Meerman aan, deze rijd ook op een 600RR en zijn snelheid ligt normaal een stukje hoger dan dat van mij, maar bij de start moest hij van het gas af waardoor we nu samen proberen een weg naar voren te vinden langs alle andere rijders. Soms probeer ik Roy voorbij te gaan, maar moest ik een poging staken omdat hij een inhaal actie ingezet had. Hier kon ik in de strubben van profiteren toen twee rijders wat ruimte moesten laten voor hem, waar ik direct gebruik van maakte. Ze kwamen me op het rechte stuk naar de ruskenhoek toe weer voorbij zetten, maar de ruskenhoek is mijn sterke punt en wist ik er buitenom weer een terug te pakken. Uiteindelijk aangekomen achter Erik Tabois op zijn GSXR1000 wist Roy er voorbij te gaan en had ik moeite om Erik voorbij te gaan. Ik wist er voorbij te komen, maar Erik pakte me op de rechte stukken direct weer terug. Dit ging een aantal ronden zo door, waarbij Erik er alles aan deed om mij achter zich te houden. Uiteindelijk kon ik Erik bij de strubben voorbij en kon ik een kleine voorsprong maken richting de ruskenhoek. Erik kwam uiteraard hard voorbij, maar kon het gat niet groot genoeg maken om te voorkomen dat ik hem buitenom in de ruskenhoek voorbij ging. Vanaf dat moment was de jacht geopend op Stefan met zijn R6. Weer reed ik achter hem in de slotfase en ik was er op gebrand dat ik er voorbij zou gaan. Hier had ik ongeveer 1 ronde de tijd voor. Ik zat er kort achter en probeer aan te zetten op een paar punten, maar besloot te wachten tot de GT bocht. Ik zat er niet dicht genoeg achter om Stefan eruit te remmen maar de GT uit kon ik sneller op het gas en kon ik de motor er naast zetten, helaas het verschil op de finish was 4 honderdste van een seconde, bijna niks dus! Het was een spannende race met mooie strijd om de plaatsen. Ik ging als 14e over de streep, toch niet verkeerd als je vanaf een 21e plek komt na de eerste doorkomst. Wat de race betreft ben ik erg tevreden, de start laat alleen te wensen over, als ik dat goed doe dan kan ik hopelijk  in de buurt van de top 10 rijden.

 

Conclusie

Deze dag is er een om niet te vergeten. Ik heb ontzettend lekker gereden. Het voelt alsof alles weer vanzelf gaat en er zit weer progressie in. Het waren 2 mooie wedstrijden waarbij ik tot op de laatste meters heb geknokt en er zat geen enkel saai moment in de races. Het is nu een klein maandje wachten tot we met de ZAC naar Zandvoort gaan om daar weer mooie races te rijden!