Mettet, ZAC Race 3

Geplaatst op: 25-5-2011 22:25:13

De derde race van de ZAC werd gehouden op het korte maar technische baantje van Mettet.

3-circuit-de-mettet-jules-tacheny-stage-de-pilotage-ferrari[1]

Het is wat verder rijden dan Assen of Zandvoort, maar een welkome afwisseling van de vaste circuits. Een mooi moment om het krappe bochtenwerk wat te verbeteren.

Helaas waren er niet al te veel deelnemers. De organisatie heeft hierdoor echter besloten om de groepen S2 en S3 samen te voegen tot een groep waardoor iedereen 3 races kon rijden in plaats van 2. Deze races gingen allemaal over 10 ronden. Veel rijtijd dus! Zo heeft alles zijn voor en zijn nadelen.

 

Vrije training

Een aantal rijders in de S3 hadden de baan nog nooit gereden en zouden de eerste ronden rustig aan de baan verkennen. Ik besloot hier niet op te wachten en ging ze al vlot voorbij aangezien ik al 2 dagen had verreden op dit leuke circuit. Helaas kregen we tot twee keer toe een rode vlag waardoor de sessie dus erg kort was geworden qua rijtijd. Voor mij genoeg om mijn weg weer te kunnen vinden op het circuit. Voor de anderen was het nog niet genoeg om op snelheid te komen. Ik had ongeveer een 6e tijd getraind, hier was ik best tevreden mee, maar er moest nog iets meer te halen zijn qua snelheid.

RSZ_1545

Kwalificatie

De kwalificatie ging ik gelijk lekker van start en kon al vlot lekker rond gaan! Alles liep wat soepeler dan de vrije training en het gevoel met de baan werd steeds beter. Ik kon de krappe bochten veel beter afronden dan vorig jaar. De wijziging van vering heeft erg geholpen en gaf me veel meer vertrouwen. Ook de ruwe plekken op het asfalt gaven veel minder onrust. Lekker kunnen rijden deze sessie en een tijd van 1:12.xx gereden. Ook dit leverde mij weer een 6e tijd op. Aan de uitslag van de kwalificatie kon ik wel zien dat er nog een aantal rijders waren die nog sneller konden rijden dan dat ze in de kwalificatie gedaan hadden. De tijden zaten echter erg dicht bij elkaar dus dat zou nog knokken worden om die 6e plek vast te houden.

RSZ_1939

Race 1

De races zouden allemaal gestart worden met een “rollende start” dit houd in dat iedereen op volgorde van kwalificatie de pits uit rijd en er niet ingehaald mag worden totdat de start/finish lijn gepasseerd is. Ik was bang dat de 600tjes hier in het nadeel zouden zijn. Dit bleek echter niet heel erg het geval te zijn, daarbij komt dat mijn eigen start kunsten vanuit stilstand niet erg bijzonder zijn. Dat kon ik in ieder geval niet verpesten. Dit leidde ertoe dat bij het ingaan van de eerste bocht ik al snel 2 man buitenom kon inhalen omdat ze allemaal naar de binnenkant van de bocht doken en elkaar ophielden. Ik heb vanaf dat moment een redelijk aantal ronden op de 5e plek rond gereden, maar gedurende de race begon ik terug te zakken en verloor ik in een van de laatste rondes 2 plaatsen. Bij het ingaan van de laatste bocht van de laatste ronde wou ik insturen en op dat moment keek ik de bocht door en zie ik in eens een collega coureur (Marcel) naast mij opduiken die blijkbaar nog niet van plan was in te sturen waardoor ik de motor terug rechtop moest zetten en nog even rechtdoor moest gaan met de rem er vol op, om net voor de witte lijn nog de bocht af te kunnen maken terwijl Marcel er van door stuift die de bocht alleen iets ruimer nam. Ik baalde als een stekker, maar er kwam gelukkig niemand meer voorbij voor de finish vlag. Dit betekende dat ik 8e was geworden. Dat hoort er bij, dat is racen!

 RSZ_1142

Race 2

Deze rollende start was ik er ook weer vlot bij. Ik kon direct vanaf het begin het tempo vlot opvoeren en heb nog gestreden om een plekje met Stefan op zijn R6. Dit kon ik gelukkig na een aantal keer stuivertje wisselen vast houden. Deze race kon ik het beter volhouden en kon ik het tempo wat beter vast houden dan de eerste race. Het resultaat was een 6e plek. Deze twee races telden ook mee voor het kampioenschap en over de dag genomen ben ik 7e geworden. Toch mooi wat punten gepakt voor het kampioenschap.

 RSZ_1856

Race 3

Deze race telde niet meer voor het kampioenschap of het dag totaal. Daardoor hadden een aantal rijders besloten om er een motor-dans van te maken door motoren onderling te ruilen om de motoren is te vergelijken. Dat zorgde ervoor dat er een aantal die normaal voor mij reden wat minder snelheid hadden en af en toe de pit in gingen om te wisselen. Dat maakte de race niet minder leuk. Deze race weer vlot van start en Stefan op de R6 kwam me na een ronde of wat al vlot  voorbij. Wederom was het even stuivertje wisselen maar kon ik mijn tempo doorzetten en een gaatje maken. Jos op zijn R1 kon ik helaas niet inhalen. Hij liep niet heel veel meer uit, maar ik kon dat tempo net niet bij houden. Dit resulteerde in een “3e plek”, die niet van veel betekenis was, maar heb wel lekker gereden en de dag mooi afgesloten.

RSZ_1087

Conclusie

Heerlijke dag gehad, waarbij er wat angst was voor regen, maar het was super mooi weer. Warm zelfs! Ik heb met veel vertrouwen kunnen rijden en de motor voelde goed aan en met name beter in de korte bochten. Ik ben erg benieuwd hoe het de volgende keer op Assen gaat als ik met hetzelfde gevoel daar rond kan rijden. ZAC / RSZMotorsport bedankt voor de top organisatie en Circuitfotografie bedankt voor de prachtige foto’s!