Assen, ZAC Race 2

Geplaatst op: 26-4-2011 18:58:35

Zes maanden, zo lang hebben we moeten wachten voor we de motor weer in de bus konden rijden om er mee naar het circuit te vertrekken! Gelukkig werd dat een klein beetje goed gemaakt door het prachtige weer.

Gedurende die zes maanden ga je je toch af vragen, waarom doen we dit zo graag? Hoe langer je niet op de motor zit hoe meer je je af vraagt, wat is er toch zo leuk aan?

Maar als je dan eenmaal weer op het paddock aangekomen bent en weer met iedereen een praatje maakt begint het gevoel weer een beetje te komen. Het was weer erg gezellig maar ik ben op tijd mijn bed in gedoken. Vroeg in de ochtend ging de wekker weer en iedereen begon zich klaar te maken voor de keuring. Eenmaal ingeschreven en gekeurd toen de motor voorzien van brandstof en alvast op temperatuur laten komen. Het zonnetje scheen en ik keek erg uit naar de eerste sessie.

RSZ_0077

Vrije training

Kort voor de vrije training kwamen we er achter dat de bandenwarmer achter doorgebrand is, gelukkig nog voor ik op de motor gestapt was anders had het een slecht begin van het seizoen kunnen worden. De eerste ronden gebruikt om rustig mijn weg weer te zoeken op de baan en de banden op te warmen. Daarna lekker soepel gereden met de nadruk op de lijnen en totaal geen druk op het remmen. Het gevoel kwam langzaam aan weer terug en heb heerlijk gereden. De nieuwe ruskenhoek ging voor mijn gevoel nog beter dan vorig jaar net als de ramshoek. De motor bleef stabiel op zijn lijn zonder naar buiten te lopen, waar ik erg veel moeite mee had eind vorig jaar. De vering doet zijn werk prima!  Ik bleek een 1:53.6 gereden te hebben. Boven verwachting voor een eerste sessie na een half jaar geen motor gereden te hebben. Ik wist ook weer precies waarom ik dit zo graag doe, dat gevoel van snelheid, het balanceren met de beschikbare grip en het continu bijschaven van je rijtechniek. Ik was benieuwd wat er nog meer in zou zitten deze dag en keek alweer uit naar de kwalificatie.

Kwalificatie

Voor de rest van de dag kon ik gelukkig een bandenwarmer lenen van CCRacing zodat ik, net als alle anderen in de S3, direct lekker van start kon gaan in de kwalificatie. Bij het uitrijden van de pitstraat reed ik redelijk voorop en Bart Oudejans (Buukie-racing.com) kwam rustig voorbij gereden op zijn nieuwe Honda Fireblade. Achter mij reed Jarno Dulos van BDP Racing, beiden aanzienlijk sneller dan ik. Bij het uitrijden van de pitstraat gelijk het gas erop en achter Bart aan en in de hoop dat ik Jarno achter mij kon houden en ik Bart niet zo snel uit het oog zou verliezen. Dit lukte wonder boven wonder aardig! Bart liep maar mondjes maat op mij uit, in plaats van direct aan de horizon te verdwijnen. Dit hield ik 3 ronden vol tot Bart even rust pakte. Toen besefte ik me dat Jarno mij ook nog niet voorbij was gekomen. Dat ging verbazingwekkend goed! Ik had absoluut geen idee welke tijd ik gereden had, maar het voelde allemaal behoorlijk vertrouwd. Ik merkte dat de nieuwe ruskenhoek een heel sterk punt is van mij ten opzichte van de snelleren in de groep. Ik liep daar aardig op ze in, helaas laat ik het op de rest van het circuit nog teveel liggen, maar het geeft wel een enorme kick om juist op die snelle stukken snel te zijn!

Nadat ik thuis de tijden heb bekeken op mylaps kwam ik er achter dat ik in de 3 eerste ronden allemaal 1:51ers heb gereden, het begon met een 1:51.9 en de daarop volgende rondes waren beiden 1:51.6. Behoorlijk boven mijn eigen verwachting aangezien mijn snelste tijd vorig jaar  op 1:52.6 stond. Een seconde sneller en dat in de tweede sessie. Mijn dag kon al niet meer stuk. Deze tijd plaatste mij als 11e op de grid, met nog ongeveer zo’n 29 man achter mij. De beste kwalificatie tot nog toe en dat tussen al het snelle superbike geweld. Er stonden maar twee 600cc motoren voor mij op de grid, helaas te ver weg om daar mee in strijd te komen gedurende race. 

Race 1

Tijdens de kwalificatie een 11de tijd neergezet, wat betekende dat ik als 2e van rechts mocht starten. Helaas was ik bij de start niet al te goed weg en kwam ik bij de haarbocht en madijk in het gedrang. Dit koste me een aantal plekjes en kwam uiteindelijk achter Peter Reinders terecht. Hier kon ik moeilijk voorbij maar naar 1.5 ronde was ik er voorbij, helaas was het gat naar de volgende groep te groot en heb ik vanaf dat moment mijn rondes gemaakt. Niet de race waar ik op gehoopt had en gefinished als 14e. Toch jammer als je twee plekken toe moet geven ten opzichte van de kwalificatie. Op naar race 2 en proberen een betere start te maken!

_DSC4040

Race 2

Dit keer mocht ik vanaf de 4e rij starten, helemaal links. Het idee was om te kijken of er ruimte aan de buitenkant was en deze proberen zo goed mogelijk te benutten om niet teveel in het gedrang te komen en niet teveel gehinderd te worden door mogelijk langzamere liter fietsen. Dit keer was ik ook niet al te goed weg, maar kon dit al snel goed maken omdat er genoeg ruimte was langs de curbs en heb op deze manier langer het gas er op kunnen houden naar de haarbocht toe en meer snelheid de haarbocht door. Helaas stuurde ik ossebroeken te laat met te veel snelheid in en liep ik helemaal wijd, dit koste me gelukkig geen plek, maar wist wel dat ik naar de ruskenhoek toe behoorlijk rechts aan moest houden om te voorkomen dat ze me op snelheid daar makkelijk voorbij komen en me dan net in de weg rijden. Dit werkte redelijk en ik kon achter Hendrie aan die reed een stukje voor mij. Ik liep in, maar het werd lastig toen ik dichter bij kwam. Ik kon moeilijk een plekje vinden waar ik een inhaal actie door kon zetten. In de stekkenwal dacht ik dat het ging lukken, maar moest ik bij het insturen toch staken. Helaas zag Hendrie mijn voorwiel en kon hij met een nog iets meer verdedigende lijn voorkomen dat ik nog in kon halen. Had ik de fout (te hoge versnelling) in de strubben niet gemaakt in ronde 5, dan had ik nog meer tijd gehad om een manier te vinden om in te halen. Elke keer dat ik wat tijd verloor kon ik dat weer direct inhalen. Er voorbij gaan was echter een ander verhaal! Deze race geëindigd als 11e, een klassering waar ik erg tevreden mee ben voor de eerste race van dit seizoen! Een top 10 dit seizoen zou dan toch haalbaar moeten zijn.

_DSC4015

Samengevat

Het was een prachtige eerste dag van het seizoen. Ik zat al snel weer lekker op de motor en het rijden ging bijna vanzelf. Dit seizoen is er ook een kampioenschap in de ZAC, met deze races sta ik nu op een niet verkeerde 11e plaats! Het lijkt dan ook geen onrealistische doelstelling om een top 10 klassering te halen in het kampioenschap als ik deze tijden door kan zetten.