Motor details - Honda CBR600RR PC40 (2007)

De Honda CBR600RR is een 4 cilinder in lijn 600cc motor en levert ongeveer 110PK op het achterwiel. De motoren in de KNMV Supercup 600 hebben allemaal (om en nabij) 600cc en ongeveer evenveel PK. Deze motoren worden ook wel "supersport" of eigenlijk, "superstock" motoren genoemd. Het zijn bij aanschaf standaard productie modellen, maar worden aangepast voor de specifieke eisen van het racen.

Aanpassingen

Om goed mee te komen in de KNMV Supercup 600 is het van belang dat ook de motor in topconditie is. Dit houd in dat motor geprepareerd moet zijn met goed materiaal dat is gemaakt om top prestaties te leveren op het circuit op hoge snelheden en dat het vertrouwen geeft aan de coureur. Hiervoor moeten er aanpassingen gedaan worden aan vering, remmerij, aandrijving, schakelmechanisme en nog veel meer! Hieronder zal ik per onderdeel een toelichting geven wat er gewijzigd is en waarom die wijzigingen nodig zijn.

WP Gesloten voorvork cartridges, klaar voor montage

Vering

De vering is één van de belangrijkste onderdelen op de motor, het heeft als taak om de banden continu in contact te houden met het asfalt onder welke omstandigheden dan ook. Bij het racen betekent dit onder bijzondere omstandigheden, denk aan vol accelereren, voluit remmen, maar beiden gebeuren ook regelmatig onder (grote) hellingshoek. In een ideale situatie zorgt de vering er voor dat de motor en coureur over het asfalt "glijden" en dat alle oneffenheden glad worden gestreken. Ten alle tijden moet het contact tussen de band en het asfalt het liefst zo constant mogelijk zijn. Elke variatie van druk kan voor onstabiliteit en verminderde grip zorgen en grip is van groot belang als je met een grote hellingshoek de bocht om gaat met hoge snelheid.


Bandenwarmer om het achterwiel van de Honda

Banden

Wij gebruiken voor het racen banden die daar speciaal voor gemaakt zijn. Bestand tegen hoge(re) temperaturen maar met een kleiner temperatuur bereik waarin de band optimaal presteert. Deze bieden veel grip en geven zo goed mogelijk aan waar de grens ligt om daar dicht bij te komen en zelfs soms overheen te gaan. Om al direct binnen het temperatuur bereik te komen worden bandenwarmers gebruikt die de banden opwarmen tot ongeveer 80 graden celcius.

Remmen

De remmen worden erg warm en staan een groot deel van de tijd onder grote druk. Om in deze omstandigheden goed te functioneren zijn de standaard remleidingen vervangen door staalomvlochten remleidingen die minimaal uitzetten voor een beter gevoel tijdens het remmen. Ook de remvloeistof is van hoge kwaliteit om zo min mogelijk variatie in remdruk te hebben bij de hoge temperaturen door het vele krachtige remmen. De remblokken zijn van een legering waarbij carbon gebruikt wordt. Deze werken, als ze eenmaal op temperatuur zijn, erg goed door krachtig te remmen en de remvertraging goed doseerbaar te maken.

HM Quickshifter gemonteerd op de schakelstang, detecteert wanneer er opgeschakeld wordt.

Vertanding en schakelen

Op het circuit wordt vrijwel nooit de maximale snelheid van de motor behaald. Dit omdat de rechte stukken vaak nog geen kilometer lang zijn. Op Assen is het langste rechte stuk, de veenslang, ongeveer 487 meter. De topsnelheid die we op de veenslang halen ligt rond de 230km/u. Om het maximale te benutten wordt gebruik gemaakt van een vertanding die meer acceleratie oplevert maar een topsnelheid die beperkt wordt door de begrenzer. Het racen bestaat uit compromissen, één daarvan is de keuze tussen topsnelheid en acceleratie. Met de tandwielverhouding proberen we de optimale compromis te sluiten tussen acceleratie bocht uit en topsnelheid op één of soms twee lange rechte stukken. Om de acceleratie te verbeteren wordt bij het overschakelen geen gebruik gemaakt van de koppeling, ook het gas wordt niet dichtgedraaid. Door middel van het gebruik van een quickshifter wordt bij het opschakelen de ontsteking voor een fractie van een seconde onderbroken (~70ms) waarbinnen de versnellingsbak van versnelling wisselt. Dit heeft als voordeel dat de continu luchtstroom de inlaat in blijft doorlopen en het vermogen minimaal onderbroken wordt om optimaal te accelereren.